Ashtanga ninyasa

Studio Jogi YAM

Studio Jogi YAM

Ashtanga vinyasa joga jest dynamiczną odmianą hatha jogi, dynamiczne sekwencje łączą pozycje statyczne.

Ashtanga vinyasa joga i metoda Iyengara mają wspólny korzeń w postaci przekazu tego samego nauczyciela Sri Tirumali Krishnamacharya. Pattabhi Jois (1915-2009), mistrz Ashtanga vinyasa jogi w latach trzydziestych wraz ze swoim nauczycielem Krishnamacharya w bibliotece w Kalkucie odnalazł antyczny manuskrypt o nazwie Yoga Korunta. Manuskrypt ten zawierał szczegółowe opisy stosowanych technik. Asany pogrupowane zostały według stopnia trudności od pierwszej do czwartej, Krishnamacharya zmodyfikował je do sześciu serii.

 

Spośród różnych odmian jogi Ashtanga vinyasa joga stanowi najbardziej efektywny i wszechstronny trening. Metoda ta charakteryzuje się płynnymi przejściami między pozycjami jogi (asanami). W metodzie tej nie ma zbędnych ruchów wszystkie są dokładnie przemyślane i celowe. Przejścia między asanami odbywają się za pośrednictwem ruchu ciała (vinyasy). Vinyasa jednak nie ogranicza się jedynie do przejść między pozycjami, vinyasa to określony sposób wchodzenia do pozycji, to przede wszystkim synchronizacja ruchu z oddechem (Ujjayi Pranayama). Praktyka Ashtangi w głównej mierze polega na oddychaniu, umysł skoncentrowany jest  wyłącznie na prawidłowym oddechu, to ruch dostosowuje się do oddechu, a nie odwrotnie. Kiedy ćwiczysz stajesz się oddechem, pozwalasz mu się prowadzić. Oddech odżywia i oczyszcza cały organizm. Asany bez prawidłowego oddechu są nie ważne a nawet niekiedy mogą zaszkodzić. Właściwe połączenie ruchu i oddechu ułatwia wykonywanie i pogłębianie pozycji, nadaje płynności ruchowi, pomaga w koncentracji czyniąc praktykę niezwykle dynamiczną.

 

Kolejnym ważnym elementem Ashtanga vinyasa joga Bandhy, tzw. „wewnętrzne energetyczne zamknięcia ”. Powstają one poprzez świadome napięcie odpowiednich grup mięśni. Spełniają one ważną funkcję w naszym ciele, stanowiąc stabilizację kręgosłupa w trakcie wykonywania asan. Przez cały czas trwania praktyki utrzymuje się dwie bandhy: Mula Bandha i Uddijanabandhe, natomiast Jalatharabandhe wykonuje się tylko w określonych pozycjach. Najważniejsza Mula Bandha, jest aktywizowana poprzez napięcie mięśni w okolicach dna miednicy. Jest ona decydująca dla kontroli i nadania kierunku energii życiowej (Prana), która uwalnia się podczas ćwiczeń. Bandhy współgrają z oddechem wzmacniając się wraz z wydechem.

 

Następnym ważnym elementem Ashtanga vinyasa joga są punkty koncentracji wzroku, tzw. Drishti. Każdej asanie przypisany jest punkt skupienia wzroku. Dzięki temu umysł może być łatwiej skierowany do wewnątrz. Punkty te pomagają w utrzymywaniu koncentracji w trakcie praktyki, wskazują one również sposób ustawienia głowy i pozwalają na właściwe ułożenie odcinka szyjnego w pozycjach. Włączając oddech Ujjayi i Dristhi otrzymujesz uzdrawiający aspekt  jogi, który można odczuć nie tylko na swoim ciele, ale też na umyśle i duszy.

 

Opisane wyżej elementy: vinyasa, oddech ujjayi, bandhy i dristhi powinny współgrać ze sobą w praktyce Ashtanga vinyas  joga, tworząc integralną całość. Wykonywanie tych wszystkich elementów jest pełną praktyką, przynoszącą niebywałe efekty. Połączone w praktyce ze znajomością kolejności asan, pozwalają na płynne, pełne skupienia wykonanie serii Ashtangi , co w konsekwencji daje poczucie płynięcia, nazywane pięknie „medytacją w ruchu”.

Praktyka Ashtanga vinyasa jogi wymaga ogromnego skupienia, uczy koncentracji, przynosząc ulgę i spokój. Zajęcia dają efekt sauny i masażu jednocześnie, oczyszczają i uzdrawiają ciało, otwierają człowieka na świat. Poprzez uważną i systematyczną praktykę zauważalne są zmiany w organizmie, poprawia się elastyczność tylnej i wewnętrznej części ud i pośladków, otwierają się biodra, co pozwala na wykonywanie większej ilości asan. Pozycje stają się silniejsze, stabilniejsze, ciało bardziej elastyczne, uzyskuje się prawidłową postawę i ładną sylwetkę, poprawia kondycję i samopoczucie. Stajemy się skupieni, skoncentrowani, a jednocześnie zrelaksowani, zyskując zupełnie przy okazji mocne, giętkie, sprężyste ciało.

 

Ashtanga vinyasa joga to o praktyka dla wytrwałych i zapaleńców, którzy potrafią w powtarzalności tego samego dostrzec i doświadczyć zmiany i postępy. To praktyka dla uważnych obserwatorów, poszukiwaczy, dla tych, którzy uwielbiają wyzwania i przełamywanie słabości własnego ciała. Nie posiadając tych cech szybko można znudzić się praktyką, bądź niewłaściwie ją zrozumieć. Dlatego też praktyka Ashtanga vinyasa jogi to coś więcej niż wykonywanie poszczególnych sekwencji. To przede wszystkim podróż ku osiągnięciu równowagi i umiejętności skoncentrowania własnego ciała i umysłu. Pattabhi Jois mistrz Ashtanga vinyasa jogi mawiał: „1% – to teoria, 99% – to praktyka”. Wystarczy skupić się na swojej praktyce, a wszystko nadejdzie samo z siebie.

Zajęcia prowadzi: mgr Arleta Karczewska-Janczak, specjalista pielęgniarstwa anestezjologicznego i chirurgicznego, pielęgniarka medycyny pracy, instruktor rekreacji ruchowej ze specjalnością – Yoga, nauczyciel Ashtanga Vinyasa Yoga.