Joga śmiechu

Joga Śmiechu

„Nie musimy być szczęśliwi by się śmiać, stajemy się szczęśliwi, gdy się śmiejemy”

dr Madan Kataria, lekarz, twórca jogi śmiechu.

 

Fundacja Jogini Śmiechu i Studio Jogi YAM zapraszają na

Akademia Jogi Śmiechu w Poznaniu – plan na pierwszą połowę 2016 roku

Po kilku latach uczenia jogi śmiechu do niewielu rzeczy jestem tak przekonany jak do tego: tylko regularna praktyka  pozwala naprawdę zwiększyć odporność, pogłębić śmiech i wprowadzić wiele pozytywnych zmian w życiu…  i jeszcze je zauważyć. Stąd moja propozycja byśmy spotykali się raz w miesiącu w stałej grupie, a w międzyczasie będziecie dostawać ode mnie zadania do indywidualnej praktyki w domu z opcją kontaktu on-line ze mną i arkuszami, które pomogą Wam dostrzegać i monitorować postępy i zmiany.

To nie będzie kurs zawodowy, nie będę Was jak prowadzić zajęcia metodą jogi śmiechu – to pozostanie programem kursów instruktorskich. Być może część z Was po zakończeniu Akademii zapragnie taki kurs skończyć, ale ten kurs to co innego: jest w pełni ukierunkowany rozwojowo. Celem Akademii jest przygotowanie Was do indywidualnej praktyki jogi śmiechu i częstszego oraz głębszego, przeponowego śmiania się na co dzień. Śmiech jest dla nas tylko środkiem do celu a nie ostatecznym celem. Na końcu ścieżki jest wyższy poziom świadomości, pozwalający w każdym momencie sięgnąć do przestrzeni spokoju, zaufania i radości w naszym wnętrzu.

W zajęciach może wziąć każda osoba niezależnie od wieku, umiejętności i doświadczenia rozwojowego, o ile jej stan zdrowia pozwala na praktykę ćwiczeń aerobowych z przedłużonym okresem śmiechu.

Co zyskają osoby, które ukończą kurs?

-dobrą znajomość jogi śmiechu – jednej z najciekawszych i najbardziej efektywnnych metod redukcji stresu i ścieżkę rozwoju osobistego

– wiele potencjalnych korzyści zdrowotnych i psychologicznych

-fajnie i twórczo spędzą czas

-potwierdzenie ukończenia kursu z wymienieniem odbytych godzin szkoleniowych 🙂

 

Oto wybrane korzyści z jogi śmiechu przy regularnej praktyce:

  1. Poziom I: korzyści dla zdrowia:
    a) redukcja stresu fizycznego, emocjonalnego oraz mentalnego i rozluźnienie napięć w ciele;
    b) dotlenienie i doenergetyzowanie – przy normalnym oddechu wymieniamy 1/3 pojemności płuc, śmiech jako najgłębszy rodzaj wydechu pozwala wymienić całą ich zawartość;
    c) wzmocnienie odporności organizmu przy regularnej praktyce (w tym pobudzenie 32 genów aktywujących komórki antyrakowe NK);
    d) poprawa nastroju i wzmocnienie radości m.in. poprzez pobudzenie wytwarzania endorfin;

 

  1. Poziom II: korzyści społeczne:
    a)gdy możemy sobie pozwolić wspólnie na beztroski śmiech w zespole, łatwiej się rozmawia i współpracuje;
    b)praktyka jogi śmiechu ułatwia nawiązywanie kontaktów i zwiększa naturalną łatwość uśmiechania się
    c) ludzie radośni i uśmiechnięci działają jak magnez na innych

    3. Poziom III: korzyści rozwojowe – nowe kompetencje:
    a) joga śmiechu daje większy spokój ducha – na to, co Cię nieraz stresowało, zaczynasz reagować śmiechem;
    b) pozwala przejść przez różne wyzwania życiowe i zwiększa łatwość reagowania na nie śmiechem w miejsce gniewu;
    c) ułatwia uczenie się nowych rzeczy i zwiększa kreatywność, synchronizując półkule mózgowe

    4. Poziom IV: korzyści duchowe:
    a) nasza moc i pogoda ducha stają się niezależne od czynników zewnętrznych
    b) większe zaufanie do Opatrzności jakkolwiek ją rozumiemy i swobodny przepływ strumienia życia;
    c) częste zjawisko synchroniczności – ciągłe poczucie, że znów nie mógł to być przypadek

    Prowadzenie:

    Piotr Bielski – pionier jogi śmiechu w Polsce, współzałożyciel Fundacji Jogini Śmiechu, stawia sobie za cel by Ziemia stała się najbardziej roześmianą planetą w kosmosie, a Polska najbardziej roześmianym państwem świata. Dlatego poprowadził już warsztaty we wszystkich 16 województwach Polski i przeszkolił już ponad 300 instruktorów tej metody, a także gości z zajęciami w znanych firmach, ośrodkach jogi i rozwoju, uniwersytetach, klubach seniorów, szpitalach, a nawet więzieniach. Zorganizował już 2 wyprawy do Indii, ojczyzny tej metody, gdzie uczył się jej bezpośrednio od jej założyciela – doktora Madana Katarii otrzymując tytuł certyfikowanego trenera Dr Kataria School of Laughter Yoga. Z wykształcenia socjolog i absolwent stosunków międzynarodowych, z wcześniejszego zawodu dziennikarz, stały współpracownik „Joga Magazynu” i autor wielu tekstów poświęconych tej metodzie, którą twórczo rozwija. Na przełomie roku 2015 i 2016 podzieli się ze światem swoją książką „Joga śmiechu. Droga do radości”.

    Więcej: joginsmiechu.pl i www.facebook.com/JoginSmiechu

    Program Akademii w Poznaniu:

     

    Przewidujemy 6 comiesięcznych 3-godzinnych spotkań z reguły w piątki od 19 do 21.30.

    Osoby, które zdecydują się  góry zapisać na cały cykl szóste czerwcowe spotkanie otrzymują gratis w prezencie od nas.

    Terminy spotkań: 22 styczeń, 26 luty, 22 kwiecień, 21 maj, 24 czerwiec.

     

    Każde spotkanie trwa 3 godziny zajęciowe czyli 2,5 godz zegarowej.

     

    Przygotowanie do indywidualnej praktyki radości.

    Na tym spotkaniu zachęcę Was do praktykowania większej radości na co dzień i dam Wam ku temu narzędzia. Pokażę jak może wyglądać indywidualna praktyka jogi śmiechu a także zapoznam Was z dodatkowymi ćwiczeniami, które ułatwiają uruchamianie radości i jej żywiołów: śpiewu, tańca, większej lekkości życia. Przekażę Wam też arkusze, które pozwolą Wam zauważać subtelne zmiany i notować postępy lub zauważyć, że najwyższy czas na śmiech.

     

     Joga śmiechu i inteligencja emocjonalna

    Psycholodzy od dawna posługują się pasującym bardzo do jogi śmiechu terminem czyli „inteligencją emocjonalną” – zdolnością do większej empatii i zrozumienia emocji swoich i innych ludzi dającą większą lekkość i spokój, pozwalającą na bardziej adekwatną ekspresję emocji. Według twórcy tego pojęcia – amerykańskiego psychologa Daniela Golemana inteligencja emocjonalna obejmuje zdolność rozumienia siebie i własnych emocji, kierowania i kontrolowania ich, zdolność samomotywacji,empatię oraz umiejętności o charakterze społecznym.

     Praktyka jogi śmiechu zwiększa inteligencję emocjonalną, gdyż śmiech uwalnia nas z tłumionych emocji a kończące sesje ćwiczenia relaksacyjne dają nam lepszy kontakt z własnymi emocjami. Śmiejąc się nawet w sytuacji wyzwań zwiększamy elastyczność reagowania z uśmiechem i lekkością w miejsce stresu na różne, czasem niełatwe, życiowe sytuacje.

    Zobaczycie jak pojęcie inteligencji emocjonalnej pozwala nam całkiem poważnie w oczach społeczeństwa spojrzeć na to co robimy.

    A oczywiście w programie spotkania podsumowanie dotychczasowych postępów i solidna dawka praktyki.

     Joga śmiechu i gry na kreatywność i asertywność

    Tym razem nie tylko porozmawiamy o zmianach, jakie powoduje w nas joga śmiechu i regularna praktyka radości, ale i pogramy w różne gry które ułatwiają sięgniecie do przestrzeni radości i spokoju wewnątrz nas. Część z nich będziecie mogli dodatkowo praktykować ze znajomymi, co umocni Was w praktyce.

     

     Gibberish party czyli ćwiczymy uniwersalny język radości

    Tym razem sięgniemy po dodatkowe narzędzie oczyszczania świadomości i otwierania się na radość: tajemniczy język Gibberish. Chcę Was miło zaskoczyć, więc wolę mówić jak najmniej o tym spotkaniu. Polecam przyjście w ubraniach , które nie mają żadnych napisów. Dobra zabawa i dużo śmiechu gwarantowane.

     

     Jesteś spokojem, jesteś miłością –  czyli od śmiechu do medytacji

    Tym razem będzie trochę spokojniej. Bo joga śmiechu to droga przede wszystkim do przestrzeni wewnętrznej radości i tam zamierzamy udać się z wycieczką. Tym razem będzie znacznie więcej relaksacji i technik medytacyjnych niż zwykle ale nie zapomnimy o przyzwoitej dawce śmiechu.

     Totalna celebracja radości w nas

    To spotkanie będzie gratisowym prezentem dla osób, które brały udział w całym cyklu. Omówimy zmiany, których dokonaliście w sobie i w świecie w trakcie cyklu. Powtórzymy najciekawsze elementy. Będzie dużo zabawy i przedstawię Wam dalsze propozycje kontynuacji praktyki.

    Inwestycja w radość:

    250 zł – całość płatna z góry – 5 spotkań + szóste spotkanie gratis

    50 zł – jedno spotkanie

     

    Miejsce kursu: Studio Jogi YAM, Kochanowskiego 4, Poznań

    Zgłoszenia przyjmuje Partner kursu:  Studio Jogi YAM, studio@joga-yam.pl lub tel tel.797-130-616 (Joanna)

     

    Osoby które do dnia pierwszego spotkania zapiszą się i zapłacą za całość otrzymają szóste spotkanie gratis w prezencie od nas.

    Ponadto, absolwenci i absolwentki pełnego cyklu otrzymają zaświadczenie o jego ukończeniu.

    Przewidujemy ograniczoną liczbę miejsc i liczymy na stworzenie stałej docelowo zamkniętej grupy warsztatowej, dlatego polecamy wcześniejsze zapisy na całość. Będzie możliwość dołączania do naszej grupy na pojedyncze spotkania jedynie jeśli okaże się, że nie mamy jeszcze kompletu osób na cały cykl – prosimy sprawdzać sytuacje na bieżąco.

    Cykl zostanie uruchomiony w wypadku zebrania odpowiednio dużej grupy chętnych osób.

************************************************************************

SONY DSC

SONY DSC

Czy wiesz, że możemy śmiać się niezależnie od nastroju, bez polegania na pomocy kawałów czy komedii?

Takie możliwości otwiera joga śmiechu, praktyka, która łączy oryginalne ćwiczenia wywołujące śmiech z ćwiczeniami oddechowymi jogi czyli tzw. pranajamą i relaksacjami. Śmiejemy się w grupie, utrzymując kontakt wzrokowy i dziecięcą jakość zabawy, po kilku chwilach od wywołanego na życzenie śmiechu przechodzimy do naturalnego śmiechu. Jest udowodnione naukowo, że nasze ciało nie rozróżnia pomiędzy śmiechem sztucznym a prawdziwym, w obu wypadkach dostaje dużą dawkę tlenu, energii i dobrego samopoczucia.

Joga śmiechu została stworzona w Indiach w 1995 roku przez doktora medycyny Matana Katarię, który wraz z grupą 5 osób utworzył pierwszy klubu śmiechu w parku w Bombaju. Od tego czasu powstały tysiące klubów śmiechu w ponad 70 krajach. Dodatkowo, joga śmiechu jest praktykowana w licznych szkołach i uniwersytetach, firmach i znanych korporacjach, ośrodkach dla seniorów czy grupach samopomocowych dla chorych na raka.

Joga śmiechu zaleca regularne śmianie się jako codzienną praktykę. Abyśmy doznali pożądanego efektu redukcji stresu, dobrze by było śmiać się przez przynajmniej 10 minut, podczas gdy słysząc kawał czy ciesząc się ze spotkania miłej nam osoby śmiejemy się tylko kilka sekund. Na sesjach jogi śmiechu w bezpiecznej przestrzeni uczymy śmiać się głośno i głęboko czyli z przepony.  Uznajemy, że śmiech to zbyt ważna sprawa by zostawiać ją przypadkowi, śmiejemy się więc za sprawą siły wewnętrznego postanowienia.

Joga śmiechu propagując śmiech jako rodzaj uniwersalnego języka chce przyczynić się do budowania światowego pokoju.

Zalety jogi śmiechu:

– dostarcza świeżej dawki endorfin i poprawia nastrój,

– wzmacnia system immunologiczny i wspomaga samoleczenie się organizmu,

– sprzyja lepszej wydajności  i kreatywności w pracy dostarczając tlen do organizmu,

– ułatwia kontakty społeczne, dzięki wewnętrznej pogodzie ducha, którą daje ta praktyka łatwiej przyciągnąć znajomych i przyjaciół,

– pozwala przejść ze śmiechem przez wyzwania, które nam stawia życie, daje więcej spokoju i dystansu, otwiera na nowe rozwiązania,

*******************************

Śmiech ma ogromne znaczenie dla zdrowia psychicznego i somatycznego. Kiedy śmiejemy się w naszym organizmie dzieje się wiele dobrego.

Śmiech spełnia wiele funkcji:

  1. Funkcja prozdrowotna: Poprawia wydolność oddechową gdyż uaktywnia pracę mięśni oddechowych w tym przepony i mięśni międzyżebrowych , oddychamy głębiej a przez to pobudzamy do pracy narządy wewnętrzne. Szybsza praca serca sprzyja lepszemu krążeniu krwi transportującej dużą ilość tlenu sprzyjając większemu dotlenieniu organizmu oraz jego oczyszczeniu z dwutlenku węgla.
  2. Funkcja integracyjna : Sprzyja integracji z innymi osobami , wspólnej zabawie i poprawia relacje z inny
  3. Funkcja relaksacyjna : Śmiech rozluźnia mięśnie min twarzy , brzucha , przepony , klatki piersiowej co pozwala fizycznie odprężyć się i zdystansować do problemów i otaczającego świata , do siebie i innych.
  4.  Funkcja terapeutyczna : pomaga być w tu i teraz , rozładować wewnętrzne napięcie, doświadczyć stanu zabawy i beztroski .
  5. Funkcja wychowawcza: uczy dystansu, sposobu radzenia sobie ze stresem i sytuacja trudną , pozwala spojrzeć na siebie z przyjaznego Gelotologia czyli leczenie śmiechem powstała w połowie lat 90-tych. Wielu lekarzy doceniło jej wielką wartość w procesie uzdrawiania organizmu. Amerykanin Dr Patch Adams wprowadził terapię śmiechem do leczenia małych pacjentów, którym śmiech pomagał przezwyciężać strach przed chorobą, procesem leczenia. Stało się to inspiracją do powstania fundacji „doctora Clowna”, która wspiera dziecięce szpitale.

Ale coraz częściej ze specjalnie opracowanych terapii śmiechem czerpią siły witalne także dorośli pacjenci np. oddziałów onkologicznych.

W Indiach w latach 90-tych powstały Ośrodki Jogi Śmiechu których twórcą jest Madan Kataria –hinduski lekarz internista. Joga Śmiechu to specjalne ćwiczenia oddechowe oraz rozciągające oparte na śmiechu , pomagające między innymi rozładowywać stresy, napięcia emocjonalne i wspomagać energię życiową. Wiele tego typu ośrodków terapii śmiechem istnieje dziś na świecie, w tym także i w Polsce.

***********************************************

 Zapraszamy na śmiejące spotkania. Terminy spotkań w aktualnościach. 

HA HA HA Hi Hi Hi HO HO HO

Zajęcia prowadzą certyfikowani Liderzy Jogi Śmiechu